kostprijs keizersnede ?

Moderator: Thomas Lepouttre-1

kostprijs keizersnede ?

Berichtdoor korntje » 30 nov 2009, 11:11

Na veel voorbereiding voor een natuurlijke onderwater bevalling ligt onze kleine pruts in stuit en zal ze dus geboren worden via een keizesnede. :( ik vind het heel erg jammer want ik ben bang de bevalling minder bewust mee te maken. Daarbij komt dat ik mij serieuse vragen stel één ervan is : hoeveel kost een bevalling met een keizersnede eigenlijk? momenteel heb ik maar 60 % van mijn loon en mijn man heeft meer en meer dagen van economische werkloosheid... . Ik heb wel een groepsverzekering via mijn werk.
hebben jullie hier een idee van? ik zou normaal 5 of 6 dagen in het ziekenhuis moeten blijven.
korntje

Re: kostprijs keizersnede ?

Berichtdoor sarah85 » 30 nov 2009, 12:34

hoi,

Hier hetzelfde verhaal.. Wat betreft de kostprijs:
Ik heb 6 dagen op de materniteit verbleven (februari dit jaar), als ik me goed kan herinneren hebben we iets van een 1200 € moeten opleggen, waarvan 1000€ ongeveer terugbetaald werd door de verzekering. (ook groepsverzekering van het werk) dus eigenlijk maar 200€ zelf moeten betalen..
Ik ken het verschil niet met een normale bevalling. Op je factuur zal je dan ook de verdoving zien staan van je epidurale en de verschillende artsen die op dat moment aanwezig zullen zijn.
De rekening wordt ook rechtstreeks geregeld met het ziekenfonds, maar dat is ook zo bij een gewone bevalling, dus wat jij krijgt is de opleg (1200€).

Bij onze verzekering was het wel zo dat we dat bedrag eerst zelf moesten betalen aan het ziekenhuis en dan nadien konden we het opsturen naar de verzekering..

Hopelijk heb je wat aan de info..

groetjes
Afbeelding

Afbeelding
sarah85

Berichtdoor Leen1985 » 01 dec 2009, 15:54

Hey,

Ben van mijn eerste dochtertje ook via keizersnede bevallen, was pas de dag zelf dat ik dat wist, ze wou niet indalen en daar mijn water gebroken was en ik geen opening kreeg... denk dat de prijs een beetje van ziekenhuis tot ziekenhuis en ook van de gyneacoloog afhangt (ereloon enz). Wij hebben 1500€ betaald en hebben 1000€ teruggetrokken achteraf door onze hospitalisatieverzekering (hebben daarna een zwaarder genomen waardoor we nu tot 2000€ terugtrekken voor het volgende). Het hangt er ook vanaf of je een eenpersoonskamer of tweepersoons neemt, ik had eenpersoons en was daar achteraf heel blij om, de eerste drie dagen zijn toch wel pijnlijk en dan ben je blij dat je 'op je gemak' ligt, ook qua bezoek kan het misschien anders teveel worden als je dubbel moet rekenen. De voornaamste meerkost is die verdoving en dan het langer verblijf in het ziekenhuis maar als je eigenlijk het kraamgeld bewaart voor de kost en eventueel een hospitalisatieverzekering hebt valt dat allemaal wel mee hoor. Qua ervaring... ja ik hoop dat mijn tweede natuurlijk zal verlopen maar de kans zit er dik in dat het terug keizersnede wordt... Het is spijtig maar ja het belangrijkste is dat het kindje gezond is he. Heb al van veel mensen gehoord die beide hebben meegemaakt dat natuurlijk bevallen veel 'toffer' is als ik het zo kan noemen, het is natuurlijk pijnlijk op het moment zelf maar ze zijn achteraf veel sneller te been en bij een keizersnede heb je precies dat besef ook niet van oei ben hier mama geworden, ale da had ik toch, het gaat zo snel en dan zijn papa en baby weg en lig je daar op de ontwaakkamer, precies na een operatie. Vraag de eerste twee dagen ook op tijd verdoving want ik wou niet kleinzerig doen de eerste dag en heb te lang gewacht waardoor het redelijk volledig wakker werd, dat was niet zo aangenaam. Maar uiteindelijk na 3-4 dagen gaat de pijn al veel beter en een dikke week nadien liep ik ook al gewoon terug in de supermarkt. Uiteindelijk is het veel minder erg dan ik eerst had gedacht. En de rekening volgt ook meestal pas na een maand of 2-3 dus als je tot dan probeert wat aan kant te zetten....
Leen1985

Berichtdoor belle10 » 01 dec 2009, 20:45

Hey,
Ik ben vorig jaar bevallen met een spoedkeizersnede, in het weekend en 's nachts. ik betaalde iets van 2050€ dacht ik. De hospitalisatieverzekering betaalde het overgrote deel terug (ik betaalde enkel de franchise van 200€).
Groetjes,
B
[code][/code]
belle10

Berichtdoor moesjke » 04 dec 2009, 14:25

Bij mij was het 1900 euro (iets meer). Door de verzekering van bij mij op het werk, moest ik zelf niets betalen. De factuur werd rechtstreeks doorgestuurd. Het enige wat nu nog zal worden teruggestuurd door de verzekering zijn de kosten voor de maaltijden van mijn man en 'materniteitskosten' zijnde het startpakket verzorgingsproducten enz.

Mijn ervaring met de keizersnede... ik wou natuurlijk bevallen, zonder teveel poespas. Ik had ook schrik dat ik alles aan mij zou voorbij zien gaan zonder er zelf veel van te beseffen. Nu ik heb alles heel bewust meegemaakt. Ik had het meeste schrik niet te voelen dat ons meisje eruit zou zijn. Dat was niet zo. Ik heb heel goed gevoeld hoe de gyn onze dochter eruit trok. Het lastigste vond ik dat ik na de bevalling nog op recovery moest liggen. Maar eens op de kamer is de schade ingehaald. :)
moesjke

Berichtdoor tattyteddymel » 29 dec 2009, 17:21

Als het een geplande keizersnede is draai je zelf op voor de kosten (of je verzekering). Een spoedkeizersnede moet je niet zelf betalen.

Ik ben in maart ook bevallen met een spoedkeizersnede na inleiding. Omdat ik al over tijd gegaan was en de gyn een foldertje had meegegeven over keizersnede hadden we de kostprijs gevraagd via mail aan het ziekenhuis. Krijg je zo'n mail terug waar je niets van begrijpt maar het kwam op dit neer: het hangt af van de hoogdringendheid van de keizersnede, dus wat ik er dan uit opmaak is geplande mag je zelf betalen, spoedkeizersnede is voor de mutualiteit.

Ik had geen hospitalisatie verzekering dus de ziekenhuisfactuur was een grote hap van onze rekening. Maar heeft mij toch niet tegengehouden om een kamer alleen te nemen en mijn man is 7 dagen gebleven. En op de uiteindelijke factuur stond de keizersnede niet op. Wel de epidurale, handdoekgebruik, water, verband, ... ze rekenen echt alles aan :roll:. En bij een éénpersoonskamer draai je ook op voor de ereloonsupplementen, die kunnen gaan van 100 tot 200 %. Maar ook alleen maar als je een hospitalisatieverzekering hebt. Bij mij kwamen ze vragen om een papier te tekenen voor die supplementen maar omdat ik geen verzekering had moest ik het niet. Nochtans ben je niet verplicht om dat papier te ondertekenen, op de info avond van het ziekenhuis zeiden ze dat je dat niet moest doen.

groetjes
Monster 1
Monster 2
Monster 3
tattyteddymel

Berichtdoor katinnetje » 30 dec 2009, 15:03

ik heb in het weekend om 12 u 24 bevallen met een keizersnee in januari, ik heb enkel 75 euro moeten betalen daar ik een 1 persoonskamer had , de rest heeft mijn hospitalisatie verzekering betaalt, ook het verzorgingspaket)
gewoon eens navragen bij je hospitalisatie verzekering
Afbeelding
katinnetje

Berichtdoor biebie1 » 22 jan 2010, 15:52

Eind augustus 2008 werd mijn kindje geboren met een spoedkeizersnede. Mijn hospitalisatieverzekering van de CM liep nog geen 9 maanden met als gevolg dat ik het volledige bedrag ten laste van de patiënt zelf heb moeten betalen. Mijn persoonlijk aandeel bedroeg 1281,71 € voor een verblijf van 7 dagen op een éénpersoonskamer. Het bedrag ten laste van het ziekenfonds bedroeg 1375,66 €. Daar bovenop kwam nog een factuur op naam van mijn kindje ten bedrage van 224,19 € omdat het onder de blauwe lamp had moeten liggen + controle van de kinderarts.
biebie1

Berichtdoor Tess'je » 13 maart 2010, 18:13

Mijn god wat een bedragen! µGelukkig trek ik een schoontje van het fonds van beroepsziekten en waarschijnlijk zal die ziekenhuisfactuur dus daarvan komen.
Wie kan er nu 1200euro ophoesten? da's een maandloon.
Ik moet ook met keizersnee bevallen. Gepland, maar wil dat dan zeggen dat ik meer moet betalen omdat het geen spoed is? Ons dochter kan op de natuurlijke manier niet komen, of ik dat nu zou willen of niet! Voor een keizersnee kies je toch niet en dus in mijn ogen altijd "spoed". Helaas over verzekeringen kun je blijven zagen.
Ik heb een groepsverzekering van m'n werk via Fortis. Bij een gewone bevalling met een een 1-pk is de forfait 288euro. Maar hoe hoog de kosten gaan oplopen met een keizersnee...ik word al een beetje bang
Afbeelding
Afbeelding
Tess'je

Berichtdoor ***Dora*** » 13 maart 2010, 19:16

Hier €1600 euro opleg had, maar door de hosp.verzekering niets verloren. Zelf nog postnatale oefeningen kunnen inbrengen
Is een verzekering van het werk zelf.

Hier was het dus een keizersnede onder volledige verdoving, 3 dagen lang nog pijnpomp had, 2 zakjes bloed gekregen en een luxekamer.
Ben 7n gebleven (waarvan 1 nacht toen ik nog in arbeid was)
Mama van 2 schatjes van patatjes.
***Dora***

Berichtdoor eva75 » 13 maart 2010, 19:42

Ik heb van mijn oudste kindje een factuurke gekregen van net geen €4000 !!
spoedks onder volledige verdoving weekend/nacht dienst en 9 dagen gebleven door complicaties, de baby heeft ook extra verzorging nodig gehad.

gelukkig alles van de eerste tot de laatste euro terug betaald van de hospitalisatie

Mijn broer doet zelfs nog beter met een factuur van €7200!! zelfde scenario maar tweeling en az brugge 3weken couveuse
eva75

Berichtdoor Tess'je » 13 maart 2010, 22:04

dat kan een normale mens toch nooit eerst betalen alvorens je dat terug krijgt van de verzekering?
7200euro!! Dat heeft niemand toch op zij staan?
Afbeelding
Afbeelding
Tess'je

Berichtdoor Vie'ke » 14 maart 2010, 10:43

Ik ben ook met keizersnede bevallen en de factuur die naar de hospitalisatieverzekering is gegaan bedroeg +/- 1200€.
Nu moet ik wel zeggen: ik ben bevallen op 24 december en m'n gyné (ne geldklopper :p) is op 25 december m'n kamer binnengekomen om te vragen of alles ok was! Dus daar zal hij wel wat voor hebben aangerekend :-)
Ik heb uiteindelijk iets van een 125€ zelf moeten betalen (de overnachtingen & maaltijden van m'n man + franchise).

Ik ben wel maar 3.5 dagen in het ziekenhuis verbleven! De keizersnede viel supergoed mee bij mij! De dag zelf ('s avonds) ben ik al uit bed geweest, de volgende morgen gedouched en een wandeling door de gang, de dag daarop een wandeling naar de cafetaria en de dag daarna naar huis :)
Afbeelding
Afbeelding
Vie'ke

Berichtdoor eva75 » 14 maart 2010, 19:47

Tess'je schreef:dat kan een normale mens toch nooit eerst betalen alvorens je dat terug krijgt van de verzekering?
7200euro!! Dat heeft niemand toch op zij staan?

Ziekenhuizen zijn volgens mijn weten verplicht om afbetalingsplannen te aanvaarden, mijn schoonzus heeft 10j afbetaald voor haar bevalling, ze kon maar 35euro per maand , haar kindje werd 2md te vroeg geboren en is een hele periode in de couveuse moeten blijven, zij was gewoon bevallen en had geen hospitalisatie :(
eva75

Berichtdoor Tess'je » 14 maart 2010, 19:53

ik heb gelukkig een hospitalisatie verzekering, maar heb geen idee hoeveel ik daarvan ga terug krijgen.
Ik vind dat ontzettend veel geld en jammer dat er voor velen onder ons weinig alternatief is dan bevallen in het ziekenhuis.
Begeleid een kindje krijgen wordt binnenkort weer iets voor de welgestelden heb ik zo de indruk.
Men spreekt op facturen over 1000'en euro's alsof het peanuts zijn. Heel erg jammer vind ik dat.

Ik weet dat ik mijn gyn bij het volgende consult al zal bestoken met mijn financiele zorgen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan
Afbeelding
Afbeelding
Tess'je

Berichtdoor Nessa deVito » 24 aug 2016, 06:38

Hallo iedereen,
Heb een vraagje ik beval met een keizersnede nu heb ik hospitalia plus dacht dat ze het meeste terugbetaalde maar nu kreeg ik in een mailtje dat de kost van €1893 voor mij zou zijn kan dit? Is wel een serieuze hap in ons budget
Of vergis ik mij en trek je nog iets terug van die kost?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen
Nessa deVito