Het taboe doorbroken

Moderator: Thomas Lepouttre-1

Het taboe doorbroken

Berichtdoor Silencev » 30 maart 2016, 21:14

ik ben sinds een jaar mama en werk fulltime. Het lijkt me maar niet te lukken om een evenwicht te vinden tussen huis werk, kindje huishouden en ontspanning. Voor huishouden schiet er in de week geen tijd over. S'morgens doet gelukkig mijn man kindje naar de crèche met alle voorbereidingen. Anders als ik het doe moet ze om 5u al op en nu kan ze slapen tot 8u. S'avonds haal ik ze op, even laten spelen dan wassen voeden en bed in. Dan nog koken voor ons 2 en eten... Tegen dan is het al 20u en dan heb ik ook geen zin meer om iets te doen waardoor alles op een hoop komt in het weekend en we niets leuk kunnen doen. Zelf loop ik doodmoe rond... Kunnen dienstencheques 1x in de week 3u uitkomst bieden? Het spijt me dat ik niet voldoe aan het modelbeeld van een supermama: kraaknet huis, tijd voor kinderen, partner én zichzelf zonder hulp. Zijn er nog mama's die zich zo voelen? Zoja dan lees ik graag jullie verhaal hier want ik vind dat er veel te weinig gepraat wordt over zo'n dingen uit schaamte of schrik misgegrepen te worden.
Silencev

Re: Het taboe doorbroken

Berichtdoor -sie- » 30 maart 2016, 21:40

Ik werk 3dagen/week, partner 4d/week, met 2 kindjes. We hebben veel tijd samen dus, en zouden het niet anders willen. Voor ons betekent dit zuiniger/anders leven dan wanneer we beiden voltijds zouden werken, maar de tijd die we in de plaats krijgen vinden we broodnodig. Ik vind het helemaal geen taboe, en met jonge kinderen is het leven gewoon erg druk! Ik zou overwegen minder te werken, of inderdaad iemand met dienstencheques aannemen, is toch een hoop werk gespaard. Verder zou ik het mezelf zo makkelijk mogelijk maken en proberen zoveel mogelijk leuke dingen te doen (ik vind het belangrijk dat ons huis proper is, en dat we vers en gezond eten, maar dat de tuin niet helemaal in orde is of de auto vuil kan me minder schelen, daar laten we geen leuke uitstap voor schieten)...
-sie-

Berichtdoor weegschaaltje » 31 maart 2016, 11:22

Dat taboe zit vooral tussen je oren hoor, niets om je over te schamen, ik denk dat wij mama's dat allemaal hebben :-)

Na de oudste zijn mijn man en ik beide 4/5 gaan werken, na de tweeling ben ik dan op halftijds overgestapt, ik werk 3 dagen maar begin later en stop vroeger dan mijn collega's om kids naar school te doen en op te halen.
We hebben wekelijks 4u poetshulp met dienstencheques, dat zou ik niet kunnen missen. Uiteraard moet er met 3 kids in huis nog gepoetst worden buiten die 4 uur, maar op die manier blijft het wat te doen. En ons huis is trouwens nooit kraaknet hoor, ligt altijd vol speelgoed, kleren, ...

Toen de tweeling kleiner was, had ik ook nog gezinshulp, die doet allerlei huishoudelijk werk zoals koken. Dat was toen wel handig.

Qua koken kook ik 1 à 2 keer in de week iets in grote porties bv soep, spaghettisaus, ... waar we dan 2 dagen achter elkaar van eten, de rest vries ik in of weck ik zodat ik de dagen dat ik werk geen tijd in het eten moet steken.
Voor de rest zorg ik dat ik op de dagen dat ik thuis ben, tijd voor mezelf neem. Ik ga ook 1x per jaar op weekend met een hoop vrouwen (ons vrouwenweekend), 1 keer per jaar op weekend met mijn beste vriendin en 1 keer met één van de kids.
En we doen heel veel dingen samen als gezin. Mits we allemaal vroeg thuis zijn (mijn man vertreks 's morgens om 6u15, dan is hij om 16u45 thuis) hebben we ook altijd een leuke avond samen dus geen gerush.

Voor de rest: boodschappen doe ik altijd aansluitend met mijn werk zodat ik daar niet speciaal voor moet rijden. Een boodschappendienst (collect & go b.v.) is handig, win je veel tijd mee. Bij ons in de Colruyt werkt het jammer genoeg niet vlot, anders zou ik er vaker gebruik van maken.

Het komt er eigenlijk op neer dat je keuzes moet maken die voor jou werken. Door beide deeltijds te werken heeft dat op financieel vlak wel consequenties, maar wij nemen die er graag bij, je kids worden zo snel groot, ik zou dat niet willen missen door altijd maar te werken, maar dat is onze keuze, je moet zelf uitmaken wat werkt voor jou.
Duidelijk is wel dat je je er nu niet goed bij voelt, dus moet je iets doen. Aan jou de keuze, minder werken, hulp van buitenaf inschakelen of beide. En je erbij neerleggen dat je huis er niet altijd perfect kan bijliggen vanaf dat je kinderen hebt ;-)

Bekijk ook eens vanop een afstand wat je allemaal doet van taken en zie of je daar niks in kan schrappen of vereenvoudigen. Ik lees b.v. dat je je kindje elke dag wast, bedoel je daar mee dagelijks in bad want dat is al iets waar je makkelijk in kan minderen tot 2 keer per week (is trouwens veel gezonder voor je kindjes huid). Ook dagelijks koken is niet nodig als je in porties kookt zoals bovenvermeld. Of, als het toch alleen maar voor jou en je man is, eet een keer boterhammen 's avonds met een kom soep.
weegschaaltje

Berichtdoor LienV » 31 maart 2016, 16:48

Niks taboe, pure realiteit!

Ik ben hier de laatste dagen ook weer aan 't flippen *zucht*. En het toppunt is dat ik nog thuis ben momenteel, heb wat ouderschapsverlof opgenomen aansluitend op mijn zwangerschapsverlof. Hoe dat wij dat hier gaan regelen als ik weer aan de slag moet, daar ben ik nog niet uit hoor... Er lijkt gewoon geen eind te komen aan al die to do's. Mijn energie is ook gewoon even op, het lijkt wel alsof ik altijd maar moet geven, geven en nog eens geven en dat er niks te nemen valt. Dat uit zich dan in was die 2-3 dagen op het rek blijft hangen (hebben geen droogkast), pizza bestellen i.p.v. te koken etc. En dan voel ik mij precies nog meer gefaald in mijn functie van 'goede huismoeder zijn' en word ik nog moedelozer.

Mijn man die draait dan weer diensten op het werk dat het niet meer schoon is. De dag dat ze daar eens gaan snappen dat een fulltime 38u/week is en geen 48u, dan val ik op mijn knieën. En je moet niet denken dat hij dan eens een weekend thuis is of zo he, als hij eens 1 dag tussen een reeks van 7, 8 of 9 dagen heeft hebben we al chance. Vorige week mocht hij op die ene vrije dag dan nog naar de dokter met één van de bewoners. Hip hoi.

Wij kunnen allebei geen pap meer zeggen.
LienV

Berichtdoor blijdschap » 31 maart 2016, 18:01

Volgens mij niks abnormaal. Het 1ste jaar met een nieuwe baby is toch wat zoeken e.

Mijn tips.
Koop een steelstofzuiger of steelkruimeldief. Kei makkelijk om tussendoor eens rond te lopen. Huis is direct wat netter.
Koop swiffers op een stokje om stof af te nemen. Ook heel makkelijk om tussendoor eens rond te gaan.
Koop een vileda stok met sproeier
Het is niet tot in de puntjes gepoetst maar wel netjes

Was ja dat moet je wat bijhouden maar door niet te veem in de wasmachine te proppen en geen droogkast te gebruiken kan je al veel plooien en vermindert de berg strijk.

Boodschappen kan je online doen en enkel afhalen . Maal grote porties, maak het u soms makkelijk. Maak je eens geen vers eten, voorzie dzn fruitsla ofzo als je wil dat er toch iets gezond binnengaat :-). Waarom wacht je met eten malen tot uw kind slaapt ? Zo laat eten zorgt er voor dat jullie altijd lang bezig zijn met opruimen.

Kindjes moeten niet elke dag in bad.
Ga samen met u kind in bad (gezellig )
+*
blijdschap

Berichtdoor hoetmari » 01 apr 2016, 21:13

Hier is het ook zo hoor. 2 kindjes (1,5 en 3,5 jaar), papa werkt voltijds, ik 4/5de.
Rommel ligt er altijd. Eten is heel vaak héél simpele kost. Kip en petatjes van de markt met een zak rauwkost uit de winkel. In 't weekend maak ik al eens iets voor 2 dagen.

Boodschappen doen we vaak met collect&go, of neemt mijn man mee van het werk (die werkt in de colruyt, die kent dus goed zijne weg en is véél sneller buiten dan ik :-) )

En strijken doe ik (bijna) niet. In tegenstelling tot Mama LouLu ben ik een grote voorstander van een droogkast. Als je je kleren goed uitklopt voor je ze in de droogkast steekt, en ze er onmiddellijk uithaalt als de droogkast klaar is, moet je bijna niets meer strijken. En zeker geen kinderkleren die na een dag al terug in de was liggen... Ik koop ook geen kleren vol frutseltjes die je altijd moet strijken.

En verder dwingen wij ons om rusttijd te nemen. Als de kinderen in bed liggen, ruimen we de boel nog op, en dan zetten we ons een uur in de zetel. Wat er dan nog moet gebeuren, moet maar blijven liggen tot de volgende dag.

Ik denk dat je vooral moet accepteren dat niet alles piekfijn is. En bepalen welke zaken er voor jou van tussen mogen schieten zonder dat je u daar slecht bij voelt. En die dingen laat je gewoon. Als je kindje groter wordt, en minder zorg nodig heeft (en jou nachtrust beter respecteert), komen die dingen wel terug (hoop ik toch :-) )
En wat je zelf niet gedaan krijgt, en je toch wilt: zoek daarvoor inderdaad hulp. Dienstencheques zijn populair hé. Dat zijn bijna allemaal mensen in jou situatie die daar beroep op doen...
hoetmari

Berichtdoor blijdschap » 01 apr 2016, 22:12

Ik denk dat je vooral niet te veel mag verwachten in die eerste jaren. De eerste twee jaar was het hier altijd deftig maar nooit echt proper proper (stof werd rondom afgedaan, dweilen was gewoon met een vochtige dweil), daarna had ik terug meer tijd en was het hier gelekt en gestrekt (op speelgoed na) en nu ben ik door bepaalde gebeurtenissen in ons leven op het punt gekomen dat ik gewoon wil dat het proper en ordelijk is, de was gedaan is en we (meestal) deftig eten hebben en de toiletten netjes zijn. Ik erger mij niet meer aan vuile ramen of plekken op.de deuren. Als ik zin heb doe ik het direct en anders blijven ze er op. Ik ga 2 keer per week een dik uur sporten en zeg al veel sneller foert.
Ik voel mij niet meer schuldig als mijn ballekes in tomatensaus van de beenhouwer komen, integendeel nu pas sta ik er bij stil hoeveel tijd ik in de keuken stond en voor wat ? Die verse ballen in de beenhouwer zijn niet anders dan die van mijzelf :-) en de zak voorgesneden soepgroenten is niet minder dan de zelf gesneden groenten. Als ik nu tijd en zin heb kook ik uitgebreid en alles vers anders ist al eens een pot appelmoes opendoen of erwtjes en wortelen uit een bokaal.
Ik zorg wel vaal voor fruitsla of smoothie ter compensatie :-).

Het is een evenwicht vinden en dat kan al wat zoeken zijn.
+*
blijdschap

Berichtdoor Inniemiel » 02 apr 2016, 22:00

Ik zeg altijd dat mijn kuisvrouw het beste cadeau is dat ik mezelf ooit heb gegeven. Dat mens is geniaal, ze kuist al gewoon zoveel beter als wanneer ik het zelf zou doen. En dan gevoel, één keer in de week om thuis te komen in een proper huis, waaaaah :D
Nadeel: het koste wel wat. Net het aanslagbiljet voor,de belastingen binnengekregen: 1440 euro per jaar zeg, goeiendag! Lang leve de fiscale aftrek van de dienstencheques maar.

Verder is de collect&go een schitterende uitvinding, net als zo'n steelstofzuiger.

Oja, en mijn mama is zo lief om mijne strijk te doen. Danku mama!

Maar eigenlijk, wie heeft er eigenlijk ooit beweerd dat perfectie de norm is? Misschien lees je teveel interieurmagazines, of Facebookprofielen van mensen die graag de schone schijn ophouden...
Inniemiel

Berichtdoor Silencev » 03 apr 2016, 00:15

Hey fijn te lezen dat er nog mama's zijn die zich zo voelen.
Bwa mij maakt het niet zoveel uit hoe het huis erbij ligt het zijn alleen de to do's die zoveel zijn.... Hulp zal ik zeker nemen zodat we wat meer tijd hebben voor de echt leuke dingen. Onze dochter steek ik elke avond onder de douche scheelt ook veel opruimwerk nadien. Nu begrijp ik pas waarom het bij iemand soms rommelig is met kindjes terwijl ik daar voordien nooit bij stilstond.

Het stelt me enigszins gerust dat het ideaalbeeld niet bestaat en dat je zelf geluk moet creëren op je eigen manier wat een ander ook daarvan denkt :D.
Silencev