baby laten huilen of niet?

Moderator: Thomas Lepouttre-1

baby laten huilen of niet?

Berichtdoor youknowwho » 31 dec 2014, 00:30

Bijv om te gaan slapen dus gewoon in bed gaan leggen en weggaan, al of nog honger maar niks geven...
Wij laten onze zoon nooit wenen (behalve bij pamper of aankleden maar dat is enkele minuutjes. Heeft hij honger of nog meer honger dan krijgt hij eten, wil hij niet slapen dan proberen we het even later nog eens.
Maar blijkbaar doen anderen dat wel (tis 2 tegen 1 voor het moment) en vroeg mij af of dat wij gewoon te soft zijn. :mrgreen:
mama van het geweldigste ventje

Afbeelding
youknowwho

Re: baby laten huilen of niet?

Berichtdoor Sami2 » 31 dec 2014, 10:53

te soft zou ik dat zeker niet noemen. Het wordt pas een probleem, als je kindje slechte gewoontes krijgt en je ze niet afleert. Bijvoorbeeld meermaals in de nacht beginnen te huilen. Als je er dan telkens binnen de minuut staat, wordt het kindje dat natuurlijk ook gewoon, terwijl het misschien wel vanzelf weer in slaap zou vallen als je wat langer wacht. Maar een kindje dat niet wil inslapen nog eens eruit halen, als het dan later wel zonder problemen gaat slapen, dat vind ik dan weer geen probleem.

Vooral als je meerdere kinderen krijgt, kun je soms niet anders dan er eentje laten huilen. Ook al vind geen enkele moeder dat leuk denk ik, ik denk ook niet dat je ze daardoor beschadigt of zo. Maar dat doe je volgens mij ook niet door ze snel te troosten.

Vanaf 1,5 à 2 jaar moeten ze natuurlijk wel beginnen te leren dat ze niet zomaar alles kunnen krijgen wat ze willen en daar horen traantjes bij.
Sami2

Berichtdoor blijdschap » 31 dec 2014, 11:13

Als ze klein zijn vind ik dit niet echt een probleem of teken van soft zijn. Uiteindelijk is dat iets tijdelijk e, want op een bepaalde moment moeten ze toch leren dat niet alles verloopt zoals zijzelf willen en dat naar bed gaan ook echt slapen wil zeggen.
+*
blijdschap

Berichtdoor youknowwho » 31 dec 2014, 15:37

Ja zo enkele minuten wenen ok maar zo 30min aan een stuk en een volledig opgefokte baby als gevolg.. ik vind dat niet kunnen. En dan zou hij nog moeten slapen. Yeah right..
Wij kunnen daar niet tegen zelfs als het ons kind niet is.
Ik vind dat een baby toch nog veel nood heeft aan de nabijheid van mama en/of papa.
Ze kunnen uiteindelijk nog niet zeggen wat ze willen/nodig hebben. Jammer genoeg moet ik mij inhouden want ik wil niemand zeggen wat te doen met hun kind.. maar als mijn baby begint te wenen omdat de andere baby blijft wenen dan wordt het moeilijk. Maarja er zijn nu eenmaal babies die meer huilen dan andere babies (maar ik heb zelf rust nodig en ik zou die kleine dan in onze draagzak hangen).

Afbeelding
youknowwho

Berichtdoor blijdschap » 31 dec 2014, 16:28

Is dat dan bij vrienden waar je van weet hoe hun baby is ?
Want u ergeren aan iets of iemand waarvan je niet weet hoe hun kind is, is een beetje gek e :-).
Voor u zijn 30 minuten lang en voor een ander kan dat niks zijn e :-).
+*
blijdschap

Berichtdoor Sami2 » 31 dec 2014, 17:27

Ik volg MamaLoulu. Weet je waarom die ouders dat kindje laten wenen?

Een van mijn kinderen bleef huilen, ook als ik ze eruit haalde, ze eten gaf, er mee rond wandelde, slaap liedjes zong, pijnstillers gaf, het hielp allemaal niet. Tot ik niet meer kon van vermoeidheid en ze gewoon in haar bed liet huilen. Na een uur huilen viel ze zelf in slaap. De volgende nacht huilde ze nog maar 45 minuten, de nacht erna nog maar 30 .... Uiteindelijk wordt ze nu nog wel eens wakker 's nachts en ga ik nooit kijken, na 5 minuten slaapt ze meestal vanzelf weer in. Als ik zou gaan kijken, ben ik er zeker een uur mee bezig.

Ook voor het inslapen is elk kind anders. Sommige kinderen moeten dat echt leren en leren het ook niet door ze er telkens uit te halen.

Maar dat wil dus niet zeggen dat jij te soft bent, omdat je je kind niet laat wenen. Als dat werkt en er geen problematische situaties ontstaan, dan is dat inderdaad het beste voor jouw kindje en voor jullie als ouders.

Maar ik zou nooit ouders veroordelen alleen maar omdat ze hun kind laten wenen. Ik heb al wel eens gepraat met een vriendin die haar kindje nooit liet wenen, en die na twee jaar nog niet doorsliep en waar ze uren mee bezig was om die in slaap te krijgen. Dat vind ik ook erg.
Sami2

Berichtdoor youknowwho » 02 jan 2015, 09:17

Omdat ze niet weten wat ze moeten doen.
Als iemand het kind even aandacht geeft dan slaapt hij binnen 2 min versus 30-60min laten wenen met braken. (En dat terwijl die van ons ernaast probeerde te slapen.
Het was een weekend weg, je ziet gewoon dat het kind aandacht wil en nood had aan stilte en mama/papa maar dat kreeg hij niet.
Die van ons was ook niet op zijn gemak maar ik heb geprobeerd om wat stilte en mama/papa tijd te maken zodat onze zoon wat meer op zijn gemak was.
Ze zijn zelf moe en als ze hem terug in zijn bed steken hebben ze tijd om rustig te eten. 4keer per dag een volledig overstuur kind omdat hij moet slapen en mama en papa rust willen, dat kind was uitgeput. Dat was wel overduidelijk.
Ik wil ook rust maar dan rust ik ook wel als mijn kind rust.

Afbeelding
youknowwho

Berichtdoor blijdschap » 02 jan 2015, 10:48

Als ze hun kind negeren voor eigen gemak dan zou ik ook met mijn ogen rollen hoor zeker en vast en als ik die mensen echt ken zou ik hen zelfs durven zeggen dat een baby sussen vaak sneller voor rust zorgt.
+*
blijdschap

Berichtdoor ellentje80 » 02 jan 2015, 13:37

ik zou toch oppassen om uitspraken te doen over andere baby's en andere ouders, omdat je idd niet echt goed weet hoe en wat en uiteindelijk zijn er veel theorien beschreven bij prof's en dokters en therapeuten en weet ik veel wat nog maar het blijft natuurlijk bij theorien. en is de ene theorie beter dan anderen? als je eigen kind er problemen door heeft zou ik het via die manier benaderen en kijken of er bvb een mogelijkheid is om de kinderen apart te leggen. eerlijk gezegd, als zo'n kind inderdaad op twee minuten in slaap valt kan ik mij niet voorstellen dat een ouder dat niet zou doen, maar als je een kind hebt dat echt zeer slecht slaapt kan ik mij daar wel in vinden.
ik denk dat een echt klein babytje idd niet zomaar weent dat er iets is en dat als dat iets opgelost kan worden dat het wenen dan ook stopt maar das natuurlijk ook niet altijd zo zwart wit, honger ok dan eten maar vb reflux is al moeilijker?
ik was vooral beginnen lezen omdat wij hier die discussie ook hadden maar dan tussen mijn man en mij. eigenlijk slaapt onze zoon heel goed maar sinds een weekje of twee hebben we wat problemen als je erbij bent is hij rustig maar als je weggaat begint hij te krijsen, ik blijf dan zitten tot hij slaapt en sluip weg maar vorige week heb ik dus letterlijk twee uur in de gang voor zijn deur gestaan he zolang hij mij zag goed twee cm achter de deur bleiten, mijne man zij laten doen hij leert dat wel af en ik kon dat dus ook niet. de man heeft nu nachten gisteren zoontje in bed gelegd, hij was stikop van de feesten dus direct slapen, YES. s morgens 5 uur wenen, ga kijken tutje gevallen ( hij heeft ook wat snot dus komt wel meer voor) geef tutje terug meneer gaan liggen wil weggaan en wenen komt terug hij staat recht in bed ziet mij gaat terug liggen, wil weggaan weert zelfde, toen had ik ook zoiets van kom ik ga hier echt niet om vijf uur in de morgen langs uw bed blijven staan. tut terug gegeven, deur dicht mijn deur ook dicht tv in kamer op ( want eerlijk dat geween ik dan der echt niet tegen) na denk ik 20 minuten weten was hij stil. tja ik vrees dat ik idd even van mijn hart een steen ga moeten maken en wat doorbijten heb na deze morgen idd echt de indruk dat hij gewoon met mij aant spelen is
Afbeelding
Afbeelding
ellentje80

Berichtdoor Tuinfee » 02 jan 2015, 18:55

Je mag je eigen kindje niet vergelijken met het kind van een ander, het is niet omdat jouw zoontje na 2 min aandacht rustig in slaap valt dat het bij ieder kind zo is. Ik kan me echt niet voorstellen dat die ouders hun kind liever een uur laten krijsen dan het 2 min aandacht geven, van "rustig eten" kan je toch ook niet bepaald spreken als je kind daar de longen uit zijn lijf ligt te krijsen.
Ik had/heb het geluk dat mijn beide kinderen van kleinsaf zeer gemakkelijke slapers waren maar ik heb genoeg voorbeelden gezien bij familie en vrienden waar dat niet zo was.Sommige oudere babietjes en peuters kunnen het echt geweldig "uithangen" als ze moeten slapen en als je er dan iedere keer moet aan toegeven ben je op de duur de slaaf van je kind en ga je er zelf aan onderdoor.
Tuinfee

Berichtdoor blijdschap » 02 jan 2015, 19:29

Sommige oudere babietjes en peuters kunnen het echt geweldig "uithangen" als ze moeten slapen en als je er dan iedere keer moet aan toegeven ben je op de duur de slaaf van je kind en ga je er zelf aan onderdoor.

Wij hadden zo een kindje.
Onze jongste is de eerste maanden van zijn leven vaak ziek geweest, was een echte huilbaby, had ernstige reflux en was eigenlijk geen aangenaam kind .
Wij hebben die eerste maanden meer alleen geslapen dan met 2, meer alleen gegeten dan met 2 en dat was om de baby te kunnen pakken en er met rond te lopen. Zoals jij zegt tuinfee blijf je dat niet volhouden. En ja dan heb je al eens mensen die zich ergeren aan uw kind of aan de manier waarop je het allemaal doet maar dat zegt meer over die mensen e .
+*
blijdschap

Berichtdoor ellentje80 » 02 jan 2015, 21:31

Mama LouLu schreef:
Sommige oudere babietjes en peuters kunnen het echt geweldig "uithangen" als ze moeten slapen en als je er dan iedere keer moet aan toegeven ben je op de duur de slaaf van je kind en ga je er zelf aan onderdoor.

Wij hadden zo een kindje.
Onze jongste is de eerste maanden van zijn leven vaak ziek geweest, was een echte huilbaby, had ernstige reflux en was eigenlijk geen aangenaam kind .
Wij hebben die eerste maanden meer alleen geslapen dan met 2, meer alleen gegeten dan met 2 en dat was om de baby te kunnen pakken en er met rond te lopen. Zoals jij zegt tuinfee blijf je dat niet volhouden. En ja dan heb je al eens mensen die zich ergeren aan uw kind of aan de manier waarop je het allemaal doet maar dat zegt meer over die mensen e .

lijkt me heel lastig om zo een kindje te hebben uiteindelijk laat je dat niet voor uw plezier krijsen he maar soms kom je denk ik op een punt dat je geen andere uitweg hebt ( en liever wat laten krijsen dan zelf stomme dingen doen) als die van ons ziek is kan hij ook zo huilbaby achtig zijn maar dan weet je ook dat het wel over gaat. ik heb echt respect voor mama's die echt een huilbaby hebben. spijtig genoeg zijn er altijd mensen die kritiek hebben als je anders bent of doet dan hun en dat zijn meestal de mensen die nog het minst recht van spreken hebben.
die van mij smijt zich op de grond als je nee zegt ik laat hem dan maar liggen en a een tijdje staat hem wel op. krijg ik ook heel veel commentaar op maar ik kan toch niet altijd toegeven alleen om te vermijden dat hij zich op de grond smijt
bovendien weet ik van wie hij die gewoonte geërfd heeft :D mij lieten ze ook liggen en toch leef ik nog en ik ben zelfs gestopt mij op de grond te smijten als iemand nee zegt)
Afbeelding
Afbeelding
ellentje80

Berichtdoor Tuinfee » 02 jan 2015, 21:53

Mijn beste vriendin haar eerste was een echte huilbaby, er werd geen enkele medische oorzaak gevonden, alles hebben ze geprobeerd maar niets hielp. Soms was het zo erg , dat ze haar baby even in de wieg legde, en helemaal op het einde van haar tuin ging staan om dat gekrijs niet meer te horen. het was dat of "domme dingen" doen.Haar man werkte heel veel, ook weekends dus ze stond er grotendeels alleen voor. Ze heeft haar kindje nooit iets "aangedaan" maar achteraf vertelde ze wel dat ze kon begrijpen dat sommige mensen zo over hun toeren gaan dat ze dat wel doen.
Niet te snel oordelen dus over mensen die hun kindje laten huilen, ik denk dat de meeste ouders toch nog altijd het beste voorhebben en hun kindje echt niet voor hun plezier of gemak laten wenen.
Tuinfee

Berichtdoor ellentje80 » 02 jan 2015, 22:00

Tuinfee schreef:Mijn beste vriendin haar eerste was een echte huilbaby, er werd geen enkele medische oorzaak gevonden, alles hebben ze geprobeerd maar niets hielp. Soms was het zo erg , dat ze haar baby even in de wieg legde, en helemaal op het einde van haar tuin ging staan om dat gekrijs niet meer te horen. het was dat of "domme dingen" doen.Haar man werkte heel veel, ook weekends dus ze stond er grotendeels alleen voor. Ze heeft haar kindje nooit iets "aangedaan" maar achteraf vertelde ze wel dat ze kon begrijpen dat sommige mensen zo over hun toeren gaan dat ze dat wel doen.
Niet te snel oordelen dus over mensen die hun kindje laten huilen, ik denk dat de meeste ouders toch nog altijd het beste voorhebben en hun kindje echt niet voor hun plezier of gemak laten wenen.

ja dat bedoel ik idd met mensen die er het minst van weten, voor ik kinderen had kon ik ook niet begrijpen dat mensen hun kind dooreen konden schudden en zo hesenbeschadiging geven awel na een paar huildagen hier begrijp ik dat echt al te goed en dan heb ik nog geeneens een huilbaby. en als je dan effe in de tuin moet gaan staan dan moet je dat gewoon doen. ik voelde mij ook niet de beste moeder toen ik de deuren dicht deed en de tv opzetten maar uiteindelijk hier de voorbije dagen geen problemen meer dus ben blij dat ik het gedaan heb
Afbeelding
Afbeelding
ellentje80

Berichtdoor blijdschap » 02 jan 2015, 22:26

Ik heb eindeloos geduld ( te veel volgens velen :-) ) en was daardoor ook de persoon die heel vaak alleen zat met de baby ( ik zat al vaak alleen omdat mijn man veel werkt en vaak wacht en avondwerk had toen)
Wij hadden al een kindje die amper 11 maand ouder was dus je kan onmogelijk alleen met de huilende baby bezig zijn. We hadden al extra werk met hem door ziektes en de reflux . De voedingen waren een ramp, het slapen was een ramp en tussendoor was het eigenlijk ook een ramp. Niks was goed toen.
Ik herinner mij nog dat we eens na 2 weken opname in het ziekenhuis terug thuis kwamen hebben we een blijt concert gehad van rond de 8uur ( meestal was het tussen de 3 en 6uur en dat meer dan 1 keer per dag) en toen ben ik ook naar buiten moeten gaan. Net toen kwam de buurvrouw buiten en dat was de eerste persoon die eens geen kritiek had maar eerder medelijden had met mij. Ik had niet echt medelijden nodig maar wat die dame op die moment zei, deed echt iets met mij . Begrip voelen, iemand die een schouderklop gaf en bewondering toonde . Het gaf gewoon een goed gevoel toen.
Het was eens iets anders dan "pak hem, leg hem boven, ga wandelen, ik zou dit of ik zou dat, hij heeft honger, is zijn pamper proper, tja jij wou er 2 zo kort op elkaar, .....". Ik voelde mij wel schuldig hoor dat ik hem daar liet liggen en het is ook bij 1 keer gebleven dat ik niet bij hem in de buurt bleef maar toen was het nodig.

Eigenlijk kan je zo gezucht, geblaas en tips missen als kiespijn als je in zo een situatie zit ze.
+*
blijdschap

Berichtdoor bananaqueen » 03 jan 2015, 14:58

Alles hangt toch af van de context ook hé.
Huilbaby's zijn een categorie apart denk ik... daar spreek je niet over 'laten huilen', maar is er toch echt sprake van een probleem (zelfs al vind je geen medische oorzaak hé). Ik kan heel goed begrijpen dat ouders van een huilbaby soms niet anders kunnen dan de baby een tijdje laten huilen. Daarover dus zeker ook geen oordeel, het is al lastig genoeg, laat staan dat je er nog de kritiek van anderen moet bijnemen. Meestal is er al zoveel geprobeerd en is 'laten huilen' dan echt de laatste keuze, maar kan het gewoon niet anders.

Bij baby'tjes die gewoon huilen bij honger, ongemak of moeilijk inslapen (de klassieke baby's zeker?) vind ik doelbewust laten huilen al lastiger... Ik ben zo nog op weekend gegaan met een koppel en baby. Baby'tje was aan 't huilen van de honger, maar het was nog niet 'zijn uur om te eten'. Of van die hele kleine prutskes die nog niet zelfstandig kunnen inslapen laten krijsen tot ze slapen van uitputting, mja... daar heb ik toch moeite mee. Zeker omdat baby's nog geen andere mogelijkheid hebben om zich te uiten dan huilen... daar dan niet op reageren, ik snap dat niet.

Ik had geen huilbaby, maar wel 1 met heel veel huidhonger. Los van mijn lijf zette hij het op een huilen. Hij at mij ook de oren van het lijf de eerste 6 maanden (voeden was dus altijd op vraag, zelfs al was het maar een half uur geleden)... Goh ja, het was mijn eerste kind, ik vond het veel makkelijker om in te spelen op zijn behoeften dan er tegenin te gaan. En nu is dat een flinke peuter, niet (te) verwend, redelijk zelfstandig... Ik ben er mij wel van bewust dat het met een tweede kindje anders kan gaan. Dat moet al meer meedraaien in het ritme van het gezin, dus allicht zal één van de twee kindjes al eens aan het kortste eind trekken en huilen zonder dat je onmiddellijk kan reageren. Dus ja, alles hangt af van de context hé.
.
bananaqueen

Berichtdoor hoetmari » 03 jan 2015, 16:05

Laten huilen of niet vind ik ook een moeilijke keuze.
Van de honger zou ik het nooit doen.
Maar voor te gaan slapen dus wel. De oudste (nu 2) weent elke avond om te gaan slapen. Echt elke avond. Soms 1 minuut, soms 30 minuten. Ongeacht wat we zeggen, doen,... Alleen als je er naast gaat zitten niet. En dat vertik ik dus. Ze heeft geen pijn, geen honger, er is niets mis. Ze heeft alleen geen zin om te gaan slapen. En dan is hier de afspraak dat ze dan maar moet huilen. 'k Heb dat ooit eens aangekaart op de crèche (waar ze niet huilt om te gaan slapen), en daar zeiden ze mij dat het waarschijnlijk gewoon een onderdeel van haar slaapritueel is... Leuk is anders.
Alleen als het echt te lang duurt (en dan spreken we over meer dan een half uur) gaan we terug kijken. Of als het huilen erger wordt ipv minder. Want een kind dat gans over haar toeren is, dat slaapt ook niet. Dan heeft het geen zin, dan blijft er dus toch iemand naast zitten, of halen we haar terug naar beneden. Met alle gevolgen voor de volgende avond, want dan wil ze weer naar beneden natuurlijk.

De jongste (2 maanden) laat ik niet huilen om te slapen. Daarvan vind ik dat die nog in slaap gewiegd mag worden, en voorlopig lukt dat ook. Hij slaapt ook op heel onregelmatige uren, aangezien hij onregelmatig eet. Maar ik kan mij voorstellen dat je een baby die je niet in slaap gewiegd krijgt, uiteindelijk laat huilen. Hoe erg dat misschien ook is.
hoetmari

Berichtdoor youknowwho » 21 jan 2015, 12:40

Een huilbaby is het niet maar een baby met veel huidhonger en verlatingsangst maar zij hebben graag hun momenten zonder baby en willen niet de hele tijd met de baby sleuren... (is al blijven slapen bij een andere vriendin en ze had al gezegd wat zij vindt)
En ja ik snap dat wel dat je een baby eens enkele minuten laat huilen voor het slapen maar er is toch een punt dat je gaat kijken? Zij speelden dan gewoon nog eens alle muziekjes af via de babyfoon. Ze zijn op een bepaald moment ook gewoon naar buiten gegaan.
Ik had al een paar dingen verkeerd gezegd want ze wou rauwe groenten aan onze zoon geven dus ik heb ze voor zot verklaard maar zij geeft dat blijkbaar wel aan haar zoon die een maand jonger is. Ik ging dus echt niks zeggen maar een ander koppel dat erbij was met een baby hebben achteraf ook wel toegegeven dat iedereen op tijd naar huis was want dat er anders ambras was. En zij kunnen er wel tegen dat hun dochter 10min huilt. ;)
ik was zot, vreselijk weekend en ik had er zo naar uitgekeken :(
Ik vind ook dat je op weekend rekening houdt met anderen. Hij was ook zo gestresst omdat het zo druk was en hij gewoon bij zijn mama wou zijn.

We hebben onze les geleerd nu alleen nog een goed excuus vinden om er dit jaar iets anders van te maken.

Afbeelding
youknowwho

Berichtdoor ellentje80 » 21 jan 2015, 15:20

hoe oud is het kindje eigenlijk mss kijk ik erover? maar ik zie denk ik geen leeftijd staan
Afbeelding
Afbeelding
ellentje80

Berichtdoor youknowwho » 21 jan 2015, 16:05

8 maanden

Afbeelding
youknowwho

Berichtdoor ellentje80 » 21 jan 2015, 18:30

ik denk niet dat die vrienden dat erg gaan vinden. dat je niet wilt dat je kind rauwe groenten eet kan ik begrijpen maar dat kan je ook op een vriendelijke manier zeggen als mijn kennissen aan mij moesten zeggen dat ik zot was omdat ik mijn kind anders opvoed dan het hunne dan zou de vriendschap hier snel gedaan zijn. Onze Stijn heeft op aanraden van de pediater vanaf 7 maanden via de rapley methode rauwe groenten leren eten omdat hij niet goed groentenpap wou eten zolang.
Afbeelding
Afbeelding
ellentje80

Berichtdoor Boys*3 » 21 jan 2015, 19:42

Als het laten wenen is vanuit het principe 'alleen zo leren ze het', dan ga ik helemaal niet akkoord. Het zijn baby's en die leer je just niet met die uren te laten wenen.
Maar als het is omdat het kind moet kunnen ontladen, dan kan ik dat begrijpen. Ik heb twee hele prikkelgevoelige kinderen gehad, die op drukke dagen de hele nacht weenden en dat niet omdat ze aandacht nodig hadden, maar omdat alle stress van de dag eruit moest. Daar had het ook geen zin om die op te pakken, die bleven toch wenen tot ze in slaap vielen. Ik heb ze nooit vanuit principe laten wenen
Boys*3

Berichtdoor trijnewijn » 22 jan 2015, 14:41

zoals velen hiervoor al zeiden, oordeel niet zomaar over hoe andere ouders omgaan met hun kinderen. Mijn oudste was een huilbaby, 6u krijsen per dag haalde hij met gemak. Huilen kon je dat niet meer noemen, dat was krijsen en ondanks alle oordoppen heb ik er gehoorbeschadiging aan overgehouden. Eten geven was hel, het uur erna was hel, eigenlijk was het grootste deel van zijn babyperiode vreselijk. Het was overleven, niet meer dan dat. Hij heeft uren aan een stuk gekrijst, of we er nu bij waren of niet. Ik heb hem ook enkele keren alleen moeten laten in bed of park en naar een andere kamer of verdiep gaan zodat hij veilig zou zijn. Toen hij ongeveer een jaar was, heb ik slaaptraining toegepast, met laten huilen. Kan niet aangenaam geweest zijn voor de buren, want hij hield het krijsen 's avonds makkelijk meer dan een uur vol. Was niet aangenaam voor ons, want zelfs in het verste hoekje van de tuin deed hij ons hart bloeden. En ja, erbij gaan en blijven tot hij sliep had dat kunnen vermijden. Want erbij gaan, kort troosten en dan weggaan gaf alleen maar nóg harder gekrijs. Muziekjes via de babyfoon kalmeerden hem heel soms, dus dat deden wij ook. Zonder er bij te gaan. Met 2 minuten aandacht zou hij stilgevallen zijn, volgens om het even wie, dus wat waren wij vreselijke ouders die hem zo lieten afzien. Wel, twas dat of er zelf (weer) compleet aan onder door gaan. Dan maar harteloos in de ogen van mensen die er niks van af weten.

Mijn jongste was eentje met véél huidhonger en verlatingsangst. Ik begon naailes te volgen toen zijn ongeveer 7 maanden oud was, om toch één avond per week een aantal uren kinderloos te zijn. Het eerste jaar was ze zelden al in slaap als ik thuiskwam. Ze is nu bijna 3, pas sinds oktober gaat het inslapen vrij vlot als ik in de naailes ben. Huidhonger, verlatingsangst, stressgevoeligheid. Niet te vergelijken met een huilbaby, dat is waar. Ze is een supergemakkelijk kind -in vergelijking met mijn oudste. Maar intensief genoeg in vergelijking met anderen. Ik denk niet dat er veel mensen hun eigen leven zo compleet on hold kunnen of willen zetten als ik/wij 2x moesten doen. Ik krijg pas sinds de jongste naar school gaat het gevoel dat ik weer een beetje een eigen leven heb.

" zij hebben graag hun momenten zonder baby en willen niet de hele tijd met de baby sleuren". Het is niet omdat het voor jou zo overkomt, dat het daarom zo is. Oordeel niet te snel, als je er geen 24u op 24 en 7 dagen op 7 bij was tijdens de voorbije 8 maanden, dan kun je niet zeker weten wat hun motieven zijn.
trijnewijn

Berichtdoor Boys*3 » 22 jan 2015, 14:52

Ik mag wel vinden dat het principe 'laten wenen omdat ze het anders niet leren' niet correct is. Ook al heb ik een huilbaby gehad die tot 18 uur per dag krijste, toch zal ik nooit of te nimmer vinden dat je een baby moet laten wenen omdat hij anders verwend gaat worden, dat hij het nooit leert anders.
Boys*3

Berichtdoor trijnewijn » 22 jan 2015, 15:07

Boys*3 schreef:Ik mag wel vinden dat het principe 'laten wenen omdat ze het anders niet leren' niet correct is. Ook al heb ik een huilbaby gehad die tot 18 uur per dag krijste, toch zal ik nooit of te nimmer vinden dat je een baby moet laten wenen omdat hij anders verwend gaat worden, dat hij het nooit leert anders.

tuurlijk, mijn reactie sloeg veel meer op topicstarter, die zei dat het kindje met '2 minuten aandacht' gesust zou zijn en dat de ouders 'niet de hele tijd met de baby willen sleuren'.
Ik heb mijn kleintje ook nooit laten wenen omdat hij anders verwend zou worden of omdat hij het anders nooit zou leren. Wel omdat ik zwanger was van zijn kleine zus, er na zijn eerste verjaardag opnieuw fysiek en mentaal aan onderdoor ging, manlief niet genoeg kon overnemen, we geen steun kregen van om het even wie anders en ik geen andere uitweg meer zag. Maar voor 'de buitenwereld' ziet dat er krak hetzelfde uit en dat is de enige reden dat ik mijn vorige reactie postte. Hopelijk is het hiermee duidelijk dat ik jou helemaal niet wou aanvallen, ik vind zelf ook dat dat principe niet correct is.
...
trijnewijn

Volgende