100% proper thuis, maar veel ongelukjes in school!

Moderator: Thomas Lepouttre-1

100% proper thuis, maar veel ongelukjes in school!

Berichtdoor mama28 » 31 jan 2008, 10:17

ons zoontje van 3.5 is thuis al een hele tijd proper zowel overdag als 's nachts, noooooooooit een ongelukje!
maar regelmatig komt hij ofwel met een verse broek thuis van school, ofwel plast hij terwijl hij op mama of papa zit te wachten. het kan soms tot 3 -4 keer van de 5 schooldagen per week zijn. hij gaat nu al een jaar naar school, maar het is pas de laatste 2 maanden toch veel verslechterd, terwijl het vroeger wel eens kon gebeuren, maar dat was dan maar één keer in een paar weekjes.

nu hebben we er toch al een paar keer over gesproken met de juf van de klas en de juf van de opvang. zij zeggen dat hij plast als de kindjes naar het toilet moeten, maar dus tussendoor in de broek. volgens hen zou ik ermee naar de dokter moeten, omdat er lichamelijk iets zou kunnen schelen, maar daar zie ik het nut niet van in... aangezien we thuis geen problemen hebben.

iemand raad?
mama28

Re: 100% proper thuis, maar veel ongelukjes in school!

Berichtdoor Vanessa 30 » 31 jan 2008, 11:15

Bij mijn dochtertje is het net zo. De ene week al meer ongelukjes dan de andere. 's Nachts is zij wel nog niet zindelijk. Heb de indruk dat het vooral in de naschoolse opvang is dat de ongelukjes gebeuren. Ze worden verondersteld om dan zelf naar het toilet te gaan en kleertjes los te maken. Zij wacht vaak te lang om naar het toilet te gaan en als het dan hoogdringend wordt, krijgt ze het niet op tijd voor mekaar. Als ik vraag hoe het komt, heeft ze wel altijd een excuus : aan het spelen, vergeten, toilet bezet, ...
Ik ben niet van plan daarvoor naar de dokter te gaan. Thuis, op uitstapjes/bezoek of bij de grootouders zijn er geen ongelukjes.
Vanessa 30

Berichtdoor innemiene » 31 jan 2008, 11:20

wow ik dacht bijna dat iemand mijn verhaal hier is komen opschrijven
alleen is mijn zoontje (ook 3.5) s nachts nog niet zindelijk en zal dit ook nog niet direct zijn denk ik
thuis alleen nog ongelukjes als hij heel moe is en dus meer slaapwandelt als dat hij wakker is.

op school soms geen ongelukjes soms elke dag soms 2 keer per dag
ben toen ook op aanraden van school naar dokter gegaan is volledig onderzocht en echo moeten laten doen
geen medische oorzaak maar wel een zoontje dat heel erg onder de indruk was van een dokter die kan zien dat er pipi in de buik zit en als de dokter dat kon zien, kon hj dat toch wel voelen en dus had hij sindsdien een heel pak minder ongelukjes (voordien ook thuis nog regelmatig ongelukjes)

zoontje zit met 22 kindjes in de klas en heeft zijn juf heel graag, ben er dan zelf eens over beginnen na te denken hoe krijg je als kleutertje aandacht van je juf? door braaf samen met de andere kindjes pipi te doen? ja, maar dan moet je die aandacht delen.
als je pipi in je broek doet krijg je kort alle aandacht van de juf voor jou alleen
heb dit eens voorgelecht aan de juf en ook zij kon zich er in vinden en nu is de afspraak met haar
elke pipi op de wc wordt beloond met een dikke knuffel elk ongelukje moet hij zelf oplossen (zelf vuile broek uit doen en zuivere broek aandoen hij kan dit wel maar nog traag juf nam dit dus vaak van hem over zodat het sneller gaat, nu doet hij het dus in de klas in de rustige hoek)
en sindsdien op 3 weken tijd geen ongelukje gehad (zelfs niet op de uitstapjes)

dus misschien kan je eens proberen te bedenken wat je kindje 'wint' door pipi in de broek te doen, hier was dat winnen dus de exclusieve aandacht van de juf
[
innemiene

Berichtdoor meidzappy » 31 jan 2008, 11:34

Veel ongelukjes en vaak 'dringend moeten', kunnen wijzen op een blaasontsteking of een prikkelbare blaas, maar dan zou je thuis hetzelfde tegenkomen als op school.
Afgunst duurt altijd langer dan het geluk van hen die je benijdt.
meidzappy

Berichtdoor mama28 » 31 jan 2008, 12:32

dat is het juist he, een lichamelijke oorzaak zou het eigenlijk niet kunnen zijn, daar ben ik bijna van overtuigd!
als hij met een natte of al verse broek thuiskomt, schenken we er niet veel aandacht aan, dat leek me de beste oplossing. hoe de juf ermee omgaat in de klas zelf, weet ik eigenlijk niet, mss is het ook wel zo dat hij de aandacht wel leuk vind, hoewel zijn juf nog een redelijk kordate is...
mama28