leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Moderator: Thomas Lepouttre-1

leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor S. Luna » 25 jun 2011, 16:12

Hallo iedereen,
Mijn dochtertje van 7 is kindje van eind november. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ze qua rijpheid een stuk achter was op haar leeftijdsgenootjes. Vorig jaar (in het 1e leerjaar) ging het niet zo goed op school. Er werd bij haar ADD, een gemiddelde maar lage IQ van 86, en dyscalculie vastgesteld. Er werd toen een behandeling met rilatine opgestart (opgevolgd door een neuropsychiater die gespecialiseerd is in concentratiestoornissen bij kinderen), waardoor ze op het eind van het 1e leerjaar, toch de stof meehad, en er werd beslist om haar naar het 2e te laten gaan. De juf zei dat ze een enorme ommekeer zag en voor haar was het ok, ikzelf had zo mijn twijfels. Nu dit schooljaar leek het vrij goed te gaan, steeds een percentage van ongeveer 80%, iets onder het gemiddelde. Maar wat opviel was dat zij altijd dubbel zo lang tijd nodig had als de andere kindjes en dit in het bijzonder voor rekenen (voor haar toetsen e.d). De juf gaf haar ook steeds deze extra tijd. Dus werd in het 2e leerjaar haar uitermate trage werktempo vastgesteld, nog een bijkomend probleem. Dit jaar moet ze dubbelen. Haar eindtoetsen voor wiskunde waren niet goed. op wiskunde haalde ze haar helft nog niet. meetkunde, taal en lezen was goed, maar nog niet op het tempo dat zou moeten. Allesinds, voor taal en lezen lijkt alles in zijn plooi te vallen volgens de logopediste. Rekenen echter, is een grote ramp. Ik vind het een goed idee om haar te laten dubbelen, maar ik maak mij echt grote zorgen. Ik vraag mij af of mijn dochtertje wel op haar plaats zit in het gewone onderwijs. Ze volgt ook bijles bij een logopediste, en wordt daar zeer goed ondersteund. Ik ben nu ook een behandeling gestart bij een osteopaat die kindjes met leerproblemen zou kunnen helpen. Ik hoop echt dat het goed komt met haar, ik zou graag hebben dat ze - gezien ze toch een gemiddeld IQ heeft, wel lager maar ca va - in het gewone onderwijs haar lager kan afmaken, eventueel met een door de school aangepast programma (gezien ze ook een dyscalculieverklaring heeft).
Het was voor mij echt een harde noot om te kraken. Ik heb echt van in het begin mijn best gedaan om mijn dochtertje zo goed mogelijk te begeleiden en via gespecialiseerde mensen. Ik hoop dat ze er gaat komen door haar jaar te dubbelen, en dan zou ik al erg blij zijn. Maar volgens de logo is dat af te wachten, en haar tempo zou dan toch omhoog moeten in de loop van het jaar.
Zijn er mensen die hetzelfde meegemaakt hebben en hoe pakken jullie dit aan?
S. Luna
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 jul 2010, 00:28

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor Juffrouw_Ooievaar » 25 jun 2011, 18:17

Hoi!

Wordt er op school rekening gehouden met dyscalculie? (bv. Sommen visualiseren, aanreiken van andere oplossingsstrategieën, niet overschrijven van het bord maar voorgedrukte bladen, extra tijd krijgen, minder oefeningen aangeboden krijgen?)
Dat trage werktempo kan een gevolg zijn van ADD. Werkt ze met een timetimer op school? (Zelf heb ik al gemerkt dat dit bij sommige kinderen met ADD toch een goed hulpmiddeltje is.)

Wat je nu het best zou doen... volg je hart. (Ook al ben je met deze uitleg misschien niet veel.)
Als jouw kind een attest van dyscalculie heeft, moeten ze in de middelbare school daar ook rekening mee houden.

Veel succes,
J.O.
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Juffrouw_Ooievaar
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 05 jan 2011, 21:31

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor S. Luna » 25 jun 2011, 18:41

Bedankt voor je reaktie J.O!

De juf heeft Amber altijd veel meer extra tijd gegeven.. dus dat is wel ok; maar voor de rest vind ik dat ze niet zoveel rekening hebben gehouden met haar rekenstoornis. Ze kreeg dezelfde oefeningen als de anderen, en dus op dezelfde manier... de logo geeft soms wel tips door aan de juf, over hoe ze het best aan Amber uitlegt en dat doet ze dan wel. Bijkomend probleem is dat ze met een grote groep zitten (24 kindjes) ik vraag me af in welke mate ze dan individueel met het kind kunnen bezig zijn....
Na nieuwjaar hebben ze een tijdje gewerkt met de "moetjes" en "magjes" oefeneningen. Nu moest mijn dochtertje toch wel de toetsen volledig maken (wat voor haar héél veel is en héél lang duurt, haar laatste toets van rekenen = bijna 3 uur!) Maar ze behaalde wel 34 op 40! Dit was haar laatste gewone herhalingstoets. Nu behaalde ze op haar eindtoetsen haar helft niet, maar ze heeft ook een hele hoop niet kunnen invullen. Het lijkt erop dat ze crasht als het om grote hoeveelheden gaat. Volgens de logopediste kunnen ze niet veel meer doen op school... Het oudercontact moet nog komen en ik ga de juf toch vragen om het programma voor Amber toch aan te passen, en dan vooral qua hoeveelheid. Ik heb thuis ook al met een timertje gewerkt, en dit helpt wel een beetje heb ik de indruk (natuurlijk, heb ik het nadeel dat ik het thuis zonder relatine moet doen, en dat is niet simpel! Haar concentratie is dan zeer slecht). Ik had het gebruik van het timertje ook al voorgesteld aan de logopediste en de juf, maar zij waren ervoor om haar toch de tijd te geven.
Nu ben ik in de vakantie toch van plan om elke dag een beetje te oefenen met haar (ik denk dan aan de tafels, en haar hoofdrekenen), en dan zal ik het misschien eens proberen met een timertje...
Oefening baart kunst denk ik dan... ook met dyscalculie...
ach mss is het ook een beetje rijpheid, en dan zal een jaartje dubbelen misschien toch een oplossing bieden...
S. Luna
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 jul 2010, 00:28

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor mieke_le » 25 jun 2011, 19:44

Ben ik toch mijn bericht niet kwijt zeker.

Alle ga het nog eens proberen

Van minder oefeningen dan de andere kinderen heb ik nog nooit gehoord hoor . Heb hier waarschijnlijk 3 kinderen met dyslexie en dyscalculie. Van mijn 2 meisjes zijn ze zeker. Van mijn zoontje heeft de logo wel het vermoeden. Wel krijgen ze meer tijd, ze mogen mondeling examen doen, schrijffouten worden niet aangerekend, Bij rekenen worden de tussenstappen normaal niet aangerekend als daar een fout in zit als de uitkomst juist is, ze mogen hulpmiddelen gebruiken enz.....

Mijn oudste iets hoger IQ dan gemiddeld, zit ondertussen in het 6de en mag door naar het middelbaar. Maar dankzij haar hulpmiddelen is dit haar gelukt. Zonder was ze nooit zover geraakt.

Wat heel belangrijk is dat de juf zich kan inzetten voor deze kinderen. Ze moeten eigenlijk al het mogelijke doen om je kind te helpen. Maar in het gewone onderwijs hebben ze daar veel minder tijd voor.

Mijn jongste ook iets hoger iq dan gemiddeld heet haar 2 de moeten overdoen. O ja is een oktober kindje.Ze was ook veel te traag. Die juf heeft haar heel goed opgevangen en geholpen. Op het einde van dat jaar was ze mee met al de kinderen. Heel de vakantie hebben we geoefend en ze begint in het 3de. op 3 maand tiijd is ze van goed naar heel slecht gegaan zelfs met gonbegeleidng. De juf nam geen tijd voor haar om te helpen en ze haakte af. Nochtans had ze rond kerst nog steeds een rapport met 82% Nochtans zijn we toen verplicht geweest om haar naar een type 8 school te sturen. Achteraf was dat het beste dat er kon gebeuren voor haar. Op een half jaar tijd heeft ze een half jaar achterstand in gehaald.
Mijn meisje heeft een achterstand van 2,5 jaar voor taal tot 1,5 jaar voor rekenen op haar klasgenoten van de gewone school.


Ondertussen is ook bij mijn jongste het vermoeden gerezen dat hij beide heeft. heeft een gemiddeld iq. O ja hij zit in het 2de leerjaar. Nochtans ook nog goede punten. Maar ook hij heeft de keus. Blijven zitten of naar type 8. Volgens juf heeft hij geen recht op zijn hulpmiddelen hoewel ze die toch heeft laten gebruiken.Over de tafels heeft hij 30' gedaan ondanks zijn hulpkaart. Punten waren redelijk maar niet snel genoeg. Dus kregen we de raad 2de overdoen of naar type 8.
Omdat dat bij mijn dochter zo goed heeft geholpen hebben we besloten om mijn zoontje dus ook naar een type 8 klas te sturen.

Als ik jou was zou ik toch eens vragen achter hulp kaarten. Voor de tafels is er de tafelkaart. Zou je logo toch moeten geven?
mieke_le
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 07 jan 2008, 18:29

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor floor01 » 25 jun 2011, 20:32

Inderdaad, de school kan volgens mij toch meer hulpmiddelen toestaan: tafelkaart is een minimum, en splitskaarten. Ben zelf juf en een jongen met dyscalculie in de klas. Als de logo hem test zonder hulpmiddelen haalt hij een heel erbarmelijke score, maar mits voldoende aanpassingen en aanmoediging + zelfvertrouwen krijgt hij op een redelijke manier het niveau (intussen vijfde leerjaar) onder de knie. Snel rekenen zal hij nooit kunnen, zolas een blinde nooit zal kunnen zien, maar houd ook in gedachten dat hoofdrekenen quasi volledig wordt vervangen door het rekenmachine vanaf het middelbaar. Anderzijds, inde hogere klassen ligt het tempo nog hoger en dus ook de frustratiedrempel. Bij dagelijks werk en huistaken worden de hoeveelheden oefeningen aangepast. Bij toetsen krijgt hij meer tijd en nemen we een deel mondeling af. Hij mag steeds zijn hulpmiddelen gebruiken: tafelkaart, splitskaart, voorbeeldoefening van standaard oefeningen (bv cijferen: hij zou elke keer vergeten hoe een staartdeling te beginnen maar met een voorbeeldje voor zijn neus is dat opgelost). Punt blijft voor mij vooral: merk je als leerkracht dat het kind inzichtelijk wel mee is? En hoe voelt het kind zich, soms is het om die reden ook beter om dan toch de overstap te maken...
floor01
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 16 jul 2009, 00:33

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor S. Luna » 26 jun 2011, 11:26

Bedankt voor dit tips. Ik zal dit met haar juf bespreken op het oudercontact. Het enige materiaal dat Amber momenteel gebruik is haar honderdveldje, geen tafelkaart of zo.
Volgens de logopediste moeten we het allemaal een beetje afwachten. Vorig schooljaar had Amber ook taal en leesproblemen maar tegen eind dit jaar viel voor lezen en taal alles in de plooi. Ook haar dictee en motoriek zijn prima. Misschien zien we voor rekenen ook een verbetering als we haar een jaartje laten dubbelen, maar de logopediste zei dat dit nog af te wachten viel, en dat naarmate het kind ouder wordt we beter zien hoe haar problemen haar evolutie afremmen. Dit is nu nog niet voldoende duidelijk. We moeten ook de extra begeleiding hun werk laten doen. Amber zou ook vanaf volgend schooljaar 2 x een half uur logo krijgen ipv 1 x een half uur.
Ik ben ook een behandeling gestart bij een osteopaat, die kindjes met leerstoornissen behandeld. Er zullen maanden overgaan voor we resultaat zien, maar volgens de osteopaat kan hij 90 tot 95% van zijn kindjes helpen.
Gezien ik de indruk heb dat mijn dochter crasht als het om grote hoeveelheden gaat, vind ik wel dat de school de hoeveelheid oefeningen voor haar moet aanpassen. Ze begrijpt alles, en ze kan alles, maar niet in het tempo en de hoeveelheid dat zou moeten. En dan vind ik, dat ze geen 20 oefeningen hoeft te maken, als ze er 10 goed kan oplossen,heeft ze toch ook bewezen dat ze het kan...
Ze gaat nog altijd graag naar school, en ze was ook blij dat ze nog een jaartje in het tweede mag blijven, dus volg ik wel de redenering van de logo en de school en denk ik dat dubbelen voor haar de beste oplossing is.
S. Luna
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 jul 2010, 00:28

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor Tummy » 26 jun 2011, 13:10

Ik denk ook dat het beste is van nog een jaartje af te wachten. Je had altijd al het gevoel dat je dochtertje wat achterstand had in haar schoolrijpheid, dus allicht zal het haar deugd doen van een jaartje over te zitten. Kunnen ze haar rekentoetsen niet opsplitsen in kleinere stukken? Dat ze bijvoorbeeld een stuk de ene dag doet, en een stuk de andere dag? Een goede bereidwilligheid tot aanpassingen is echt cruciaal op school, hopelijk heb je een juf die daartoe bereid is. Maar het is ook een feit dat de juffen in hun opleiding niet voldoende bagage meekrijgen om om te gaan met leerstoornissen (ben zelf juf van opleiding) en dat ze dus vaak zelf ook niet goed weten wat ze best kunnen doen. Daarom is het ook belangrijk dat er regelmatig gesprekken zijn tussen de logopedist en de juf, zodat ze op dezelfde golflengte zitten. Succes!
Bezoek mijn feestblog! Tips over feestdecoratie, traktaties, hapjes, cadeautips, spelletjes en meer! www.feestprints.be
Tummy
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 11 jun 2009, 16:57

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor floor01 » 26 jun 2011, 13:38

Dat is absoluut waar, als juf ben je helaas quasi een leek op het gebied van leerstoornissen, en helaas heb ik van sommige logo's ook maar weinig steun ondervonden. Anderen komen dan weer met gouden tips, en ook de zorgjuf en het clb moet hierbij een handje toesteken hé. Wb die tafelkaart: het is goed mogelijk dat een tweede leerjaar daar gewoon nog te vroeg voor is hoor, ze leren dat 'pas' in het tweede aan en er moet toch ook een minimum aan begrip zijn vooraleer je met die hulpmiddelen aan de slag gaat. Dus: communiceren is het sleutelwoord en samen met de juf en externen gaan zoeken naar een optimale begeleiding. Ik stel me sowieso de vraag waarom kinderen van 7 al moeten omgaan met toetsen van dat formaat, maar bon da's een andere discussie... succes! In ieder geval fijn te horen dat je kind wel goed in haar vel zit ondanks de tegenslagen!
floor01
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 16 jul 2009, 00:33

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor S. Luna » 26 jun 2011, 15:43

ja ik vind die toetsen toch wel erg lang (4,5 blz A4), en dat het niveau heel hoog ligt. Ik vind dat ze te veel vragen van de kinderen, en voor kindjes die goed meekunnen is het misschien al zwaar, maar voor kindjes als mijn dochtertje met zo'n problemen, zijn het bijna onmogelijke dingen die ze vragen.
Ik vraag me toch wel af of dat allemaal nodig is, en waarom de lat zo hoog moet liggen. Het moeten toch allemaal geen primussen zijn ? Ik vind dat een kind met een lager gemiddeld IQ ook een eerlijke kans moet krijgen in het gewone onderwijs.
En dan zitten ze nog eens met een klas van 27 kindjes. In hoeverre kan je nu individueel bezig zijn met een kind als de klas zo groot is ?
Ik vind het allemaal heel heel erg vooral voor mijn kleine meid. Ik heb zo met haar te doen, maar ik denk dat ik het mij allemaal veel meer aantrek dan zijzelf, want zij ziet er echt wel gelukkig uit.

Mijn jongste haalde 79 op 80 op haar toetertesten. Dus dat zit tot nu toe wel goed. Zij gaat volgend jaar naar het 1e leerjaar. Hopelijk blijft het ook goed, want ik ben echt heel bang geworden.
S. Luna
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 jul 2010, 00:28

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor mieke_le » 26 jun 2011, 16:34

Zo ver ik uit ervaring kan zeggen worden de hoeveelheden oefeningen niet aangepast. Ook de snelheid waarop ze die oefeningen moeten gemaakt hebben worden niet aangepast. Wat je als mama ook wilt.. Mijn zoontje maakt de 40 maal-deel tafel oefeningen redelijk goed met zijn tafelkaart maar het duurde hem 30'. Niet snel genoeg volgens de juf en ze kunnen niet met 1 of 2 kindjes echt bezig zijn in een groep van 21 kinderen.

Het enige dat ik je kan aanraden is oefenen en oefenen. Meer als dat kan je niet doen. Maar zet er geen stress achter want dan zou ze wel eens kunnen afhaken.
mieke_le
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 07 jan 2008, 18:29

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor S. Luna » 26 jun 2011, 16:42

Ik moet nu wel zeggen dat Amber haar juf haar wel altijd veel extra tijd geeft, ze neemt ook de toetsen in 2 stukken af bij haar (en ze zijn met een groepje, er zijn nog enkele tragere kindjes), dus houdt ze daar zeker rekening mee. Bij de taken, had mijn dochter ook "moetjes" en "magjes" en in die zin werd ook de hoeveelheid aangepast.
Nu ga ik wel eens vragen aan de juf, of de toetsen dan in die zin ook kunnen worden aangepast.
De juf sprak dat er speciale programma's bestaan op school voor kids met dyscalculie, en dan zouden de ouders een papier moeten ondertekenen, dat ze akkoord gaan met het feit dat enkel de basis voor rekenen wordt gegeven. Dan krijgt het kind op het einde van het lager onderwijs een B attest ipv een A attest, en dan kunnen ze nog naar een beroepsrichting of een technische afdeling gaan.
Ik denk dat dit voor haar misschien wel een oplossing is.
S. Luna
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 jul 2010, 00:28

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor mieke_le » 26 jun 2011, 19:10

Ik heb nog nooit gehoord van zulke programma's. Maar even een vraagje ben je van Nederland of België? In ieder geval hebben dat zeker niet aan mij voorgesteld. Want der is wel degelijk een verschil tussen beide landen he.

Ik zou zeker nog even wachten met haar nu al naar de b-stroom te sturen. Geef haar eerst de kans met hulpmiddelen te werken. Kinderen met dyscalculie kunnen ook functioneren in de A-stroom he. Het is niet omdat ze dyscalculie heeft dat ze niet zou meekunnen. Dat is toch iets dat ze je op school zowel als bij de logo zouden moeten zeggen. Zeker als ze een dyscalculie attest heeft. Ze heeft recht op alle mogelijke hulpmiddelen. Ze mogen normaal een rekenmachientje gebruiken of een telraam, rekenkaarten. zie http://www.opzoekboekje.nl/ en normaal heeft de logo der ook. Mijn zoontje heeft zelfs nog geen officielel attest en toch mag hij zijn tafelkaart gebruiken.Als je logo daar geen voorstander van is zou ik toch eens goed nadenken om met haar verder te gaan. Al mijn kinderen hebben hulpkaarten. Maar ik zou zeker niet beginnen met op tijd te werken voor rekenen want dat gaat haar nooit lukken.
Zowel voor spelling als voor rekenen en heb net die voor wiskunde aangeschaft. Naar volgend jaar toe want dan gaat mijn oudste dochter naar het middelbaar.
mieke_le
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 07 jan 2008, 18:29

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor S. Luna » 26 jun 2011, 20:15

Ik ben van België. Er is mij wel verteld dat de werkwijze verschilt van school tot school, en dat het dus
erg afhangt van de politiek van de school en de leerkracht of het kind in kwestie goed kan begeleid worden. Ik denk dat het wel niet mogelijk is voor alle kindjes, het hangt af van de ernst van de leerstoornissen en de evolutie van het kind. De juf van Amber heeft er mij wel kort over aangesproken, nu moet het oudercontact wel nog komen, en ik zal er dan meer info over vragen. Je moet dan wel een dyscalculieverklaring kunnen voorleggen.
Nu is de term "type 8" voor mijn dochter nog niet gevallen hoor, maar ik dacht er gewoon aan - voor het geval - het na het dubbelen nog niet zou lukken. Maar misschien komt het wel allemaal prima in orde ook.. we zien het wel.

Ben jij van Nederland dan Mieke ?

Voor alle duidelijkheid: mijn dochtertje mag wel alle materiaal gebruiken die ze nodig heeft id klas, en ik moet zeggen dat ze prima voort kan met haar 100-veldje voor hoofdrekenen. Ze mag ook telraampjes e.d. gebruiken als ze wil, maar dit heeft ze niet meer echt nodig. De tafels die moest ze wel kennen. normaal lukt het haar wel als ze haar tafel op een kladblad opschrijft, en dan zo haar oefeningen maakt, weliswaar aan een zeeer traag tempo. Alles lukt wel, maar heel traag.
Voor toetsen krijgt ze ook alle tijd die nodig is hoor, en deze worden in stukken afgenomen, wat ook goede resultaten geeft. Natuurlijk, noch de logo, noch de juf zagen mijn dochtertje nu al meedraaien in het derde leerjaar, maar ik ook niet hoor.
S. Luna
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 jul 2010, 00:28

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor potvolkoffie » 26 jun 2011, 22:23

Hallo s.luna
Ik heb een zoontje van 7jaar, die van september is en vorig schooljaar de diagnose add heeft gekregen. Hij heeft het eerste leerjaar gedubbeld. Van sept tot de kerstvakantie ging alles suppergoed. Hij werkte zeer zelfstandigheid en haalde goede punten. Maar toch ging het mis. Ondanks dat ze maar met 15kindjes in de klas zitten en de juf veel met hem bezig is, lukt het hem niet voldoende. Vorige week op het oudercontact vertelde de juf dat hij er echt wel onder leed dat hij niet kan volgen. Hij begon te wenen in de klas. Dat had ik niet zien aankomen. Elke avond vraag ik hem hoe het was op school. En elke dag vertelt hij dat alles goed is. Maar blijkbaar is hij ongelukkig in de klas en kan hij de druk niet aan. IK moet toegeven dat het hard aankwam, dat hij er onderleed. Nu hebben we samen met de juf beslist om hem naar type8 te laten gaan. Ik moet er nog aan wennen aan die gedachte. Hopelijk is dit de juiste keuze voor hem.
Heb je soms zin om te mailen of te chatten. Aangezien onze kindjes even oud zijn en add hebben, kunnen we mss wat tips wisselen? Stuur dan maar een PB
Groetjes
potvolkoffie
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 17 feb 2010, 21:18

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor mieke_le » 27 jun 2011, 12:11

nee s. Luna :D ben ook van België hoor maar had van jouw voorstel nog nooit gehoord dus dacht ik dat je misschien van Nederland was. De dingen zijn daar heel wat beter voor kinderen met dyscalculie en dyslexie. Maar we zijn wel op de goede weg.

Waarom heeft ze geen tafelkaart gekregen. Ook al gebruikt ze die niet echt het bij je hebben en de mogelijkheid hebben om die te gebruiken als ze voelt dat het niet snel genoeg gaat is al heel wat. Mijn zoontje kan niet automatiseren en moet dus heel veel oefenen. Ik oefen zonder kaart. Maar op school heeft hij wel de kans ze te gebruiken.

Vandaag heb ik mijn zoontje ingeschreven in een type 8 school. Ik vraag me af in welke klas hij gaat komen.
mieke_le
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 07 jan 2008, 18:29

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor S. Luna » 27 jun 2011, 12:47

Hallo potvolkoffie,

Ik vind dat je een heel moedige keuze hebt gemaakt om je zoontje in te schrijven in type 8. Het is een harde noot om te kraken, maar als je zoontje er zo mee inzit dat hij niet meekan, dan is het een goede keuze. Ik denk dat hij er meer op zijn plaats zal zitten en dat hij zal openbloeien. Ik vind dat het toch het allerbelangrijkste is dat je kind gelukkig is, en wat anderen daarover denken of zeggen zal me een worst wezen!
Als ze mij zouden aanraden om mijn dochter in type 8 in te schrijven, zou ik dat ook doen.
Je hebt je kindje de kans gegeven om te dubbelen, en je hebt hem voldoende ondersteund, wel als het dan nog niet lukt, dan is dat voor hem de beste oplossing. Het is natuurlijk niet simpel om dat als ouder te aanvaarden, maar toch het belangrijkste is dat je hem op die manier een goede opleiding kan laten volgen, veel individueler en op zijn eigen tempo, wat zijn zelfvertrouwen zal opkrikken.
En ze zullen ook wel groot worden hoor... het voornaamste is dat ze gelukkig zijn.
Ik zou het er zelf ook moeilijk mee hebben, maar toch je moet altijd doen wat het beste is voor het kind.
S. Luna
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 jul 2010, 00:28

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor enthousiastelinge » 30 aug 2011, 08:06

Hai
Ik wil eventjes reageren over jullie "zorgenkindjes". Mijn zoon is 10 jaar (geboren eind oktober). Heeft in het 3e kleuterklasje zijn jaar overgedaan. Zelfde jaar begonnen met logo, ergo en kiné. Naar 1ste leerjaar gegaan en inderdaad tot kerst ging alles goed. Maar dan wordt in het gewone onderwijs de snelheid alsmaar hoger en hoger. En toen besloten de mensen van het revalidatiecentrum dat het genoeg was. Voorstel type 8. En ik heb geweend, veel verdriet gehad! En iemand die anders zegt die liegt. Als moeder vraag je je af wat deed ik verkeerd! Niks ;) !
En Jens ging naar type 8 De Octopus in Gent! En van de verlegen jongen die vaak weende in bed met opmerkingen "ik ben de domste", "ik kan niks want ik ben dom". Bloeide hij open onder de deskundige leiding van een geweldig team! Hij is trots, praat meer en is zeer sociaal!
Type 8-onderwijs is een luxe-onderwijs voor kinderen met leerstoornissen. Ze werken in kleine groepjes, ergo en logo gebeurd op school (dus geen verplichte na-schoolse uren meer waardoor ze zich uitzonderingen voelen!). Je zult zien je kind zal openbloeien en plots wel goede cijfers halen, opgevolgd worden volgens zijn/haar kunnen en niveau. In het begin is het afwachten maar laat ons zeggen vanaf december zal je duidelijk verschil zien.
Jens zal geen hogeschool of universiteit doen, maar wordt nu al voorbereid op een beroeps- of technische opleiding. Op die manier gaan deze kinderen echt voor hun studiekeuze! Geen afvalsysteem. Zij weten heel goed wat ze aan kunnen en wat niet! En zij maken daar ook geen probleem zijn. Zij leren fier te zijn op wat ze goed kunnen!
Het was de beste keuze die ik ooit gemaakt hebt voor mijn kind! Ook Jens is fier op zijn school hij voelt er zich aanvaard, hij voelt er zich veilig en dat is wat een kind nodig heeft!
Veel succes
C.
enthousiastelinge
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:20

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor -zappymama- » 30 aug 2011, 08:51

Eigenlijk heeft zij een aangepast parcours nodig voor rekenen, niet voor de rest, maar ik kan me voorstellen dat dit voor kinderen die moeilijk rekenen lastiger ligt dan bij kinderen die moeilijk lezen. Onze zoon heeft dyslexie en voldeed eind tweede leerjaar ook niet aan de norm, maar is elk jaar doorgeschoven. Ook hier dat tragere tempo (dat met de jaren wel evolueerde), in zijn geval meezijn wat rekenen betreft, begrijpend lezen was ook in orde, maar spelling en tempolezen niet. Had ook een invloed op andere taken waarbij hij opdrachten moest lezen en beantwoorden...
Ze hielden rekening met dat tempo door zeker in de lagere jaren minder oefeningen te geven (de berg verkleinen dus), meer tijd op toetsen (om antwoord op te schrijven), voorlezen van opdrachten, hem een plaats te geven in de klas waar hij niet teveel afleiding had, ...
Ook hier concentratiestoornissen en vraag om medicatie, maar daar was zijn specialist niet voor gewonnen. Die zijn niet abnormaal bij kinderen met een leerstoornis: als ze zien dat de rest vlot meekan en zij niet, geeft dat frustraties en spanningen, ze moeten zich ook harder inspannen om gefocust door te werken dan gemiddeld, dat heeft allemaal een invloed op hun concentratie. Wordt vaak gezien als adhd en verholpen met medicatie, het kind wordt dus aangepast aan zijn schoolwerk, terwijl hij het aan de school vond om zich aan te passen aan de mogelijkheden van het kind.
Deze werkt ook terug... zappymoeke@yahoo.com
paswoord op aanvraag


Voor wie liever even anoniem over zwangerschap, kinderen en andere zaken wil babbelen...
-zappymama-
 
Berichten: 9417
Geregistreerd: 27 jan 2008, 21:38
Woonplaats: paswoord = mail me....

Re: leerstoornissen dochtertje 2e leerjaar

Berichtdoor tattyteddymel » 22 dec 2016, 23:30

Hoe gaat het hier met het dochtertje van de topic startster? Mijn dochter die nu in het 2e zit heeft het ook enorm moeilijk , testen via clb zijn aangevraagd maar zijn nog niet voor direct. Er moet bij haar nog een diagnose gesteld worden. Morgen hebben we een afspraak in het UKJA, was het enige waar ik snel terecht kon, COS is een jaar wachttijd (juli 2017). Juf heeft een verslag geschreven voor morgen, van de kiné heb ik ook een verslag (ze volgt kiné voor haar schrijfmototiek) maar ze is enorm verslechterd tegenover het begin van het schooljaar ... de juf wilt ook eerst de testen afwachten maar er is grote kans dat ze zal dubbelen dit jaar. Vorig jaar ging het ook niet echt makkelijk , ik voelde van in het begin aan dat het niet juist zat, zeker nu ik een zoon in het 1e heb waar alles dan gelijk niks bij gaat (ok, het zijn ook weer twee uitersten natuurlijk). Ik zoek ook wat lotgenoten want bij de kids van m'n vriendinnen gaat het allemaal wel vrij vlot en bij ons niet, kan m'n beklag wel doen maar het is toch anders al je mensen kent die in hetzelfde schuitje zitten :).
Monster 1
Monster 2
Monster 3
tattyteddymel
 
Berichten: 2275
Geregistreerd: 09 jan 2008, 11:55


Wie is er online

Geregistreerde gebruikers: Google [Bot], Yahoo [Bot]