Tweeling samen in de klas of niet?

Moderator: Thomas Lepouttre-1

Tweeling samen in de klas of niet?

Berichtdoor Nejo* » 16 jun 2016, 09:39

Hallo,

Ik ben een fiere tweelingmama van een meisje en een jongen van 4 jaar.
Ze gaan nu sinds januari 2015 naar school en hebben steeds samen in de klas gezeten.
Ons meisje heeft een spraakachterstand en daarom willen we graag ons meisje in de klas zetten met de juf die daar het meeste aandacht voor kan hebben.
Onze jongen heeft geen spraakachterstand. Hij heeft wel, in tegenstelling tot zijn zus, een heel goed vriendje in de klas. Hun klas wordt sowieso opgesplitst volgend schooljaar. De kans is groot dat, als we onze tweeling samen laten, onze jongen niet meer bij zijn vriendje in de klas zit.
We hadden hen graag in de kleuterklas samen gehouden, het lijkt me cru om zo een jonge tweeling te splitsen. Het belangrijkste is dat ons meisje de meest optimale kansen krijgt ivm haar spreekprobleem, maar het mag niet ten nadele van onze jongen zijn!
Ik vind het voor hem ook niet eerlijk dat we hem van zijn vriendje zouden scheiden (dat zou hij veel erger vinden dan gescheiden te zijn van zijn zus) omwille van zijn zus. In de klas hebben ze nauwelijks contact met elkaar. Hij zal wel eens helpen als de juf haar niet verstaat (want hij verstaat haar dikwijls wel), maar hij neemt het niet voor haar over.
Maar het wringt voor mij wel!
Wat is jullie gedacht hierover? Zitten jullie tweelingen samen in de klas of net niet?

Groetjes
Afbeelding

Afbeelding
Nejo*

Re: Tweeling samen in de klas of niet?

Berichtdoor weegschaaltje » 24 jun 2016, 14:39

Hoi, hier tweeling die in september naar het eerste gaat. Wij hebben altijd het advies van de juf gevolgd en tot hier toe daar heel tevreden over. Vorige jaren zaten ze altijd samen, eind vorig jaar raadde de juf aan om hen uit elkaar te halen. Dit ging heel erg tegen het gevoel van mijn man in (hij vindt dat tweeling samen hoort) maar ik heb hem kunnen overtuigen de juf te volgen (met het argument, als het niet gaat, kunnen we ze eind september altijd terug samen zetten) maar het was een groot succes.

Dus mijn advies: bespreek het met de huidige juf, zij weet het best hoe je kids zijn in de klas.

Dat de ene juf meer aandacht zou hebben voor de spraakachterstand van je dochter dan de andere, is dat iets waar je ervaring mee hebt met je oudere kinderen of is dat jouw gevoel? Een groot deel van de extra aandacht hierrond zal toch door de zorgleerkracht gegeven worden, of is het je bedoeling je dochter naar een andere school te sturen?
weegschaaltje